Inkognitóban - Jessica Jones: Alias

A Fumax kiadó képregénykiadásba való visszatérése több olyan kiadvánnyal gazdagítja a magyar olvasók gyűjteményét, amik több szempontból is hiánypótlónak számítanak. A Watchmen gyűjteményes kötetben való (újra)kiadása, Neil Gaiman Death-sorozata, a Loki minisorozat, a Conan, a V, mint Vérbosszú, illetve a még idén megjelenő új kiadványok széles spektrumban szólítják meg az olvasókat. A több évnyi "csend" után igen markáns módon robbant vissza a kiadó a bizniszbe, és képregényolvasóként igazán örömteli látni, ahogy minél sokszínűbb és változatosabb kiadványok foglalják el megérdemelt helyüket a könyvespolcon.

A Marvel kiadó 2001-ben felnőttesebb hangvételű sorozatok kiadására szánta el magát, melyre a MAX nevezetű részleget hozták létre; olyan címek jelentek meg ezen égisz alatt, mint a Megtorló, Deadpool, Wolverine, vagy a Jessica Jones: Alias, melynek első 9 része jelent meg a Fumax által egy kötetbe gyűjtve. A sorozat létjogosultságát az is bizonyítja, hogy a Netflix-es Jessica Jones sorozat alapját is ezen sorozat adta, és bár a Fenegyerek, Luke Cage és Vasököl is kaszát kapott a Netflix-től, reménykedjünk, hogy nem ugyanezen sors vár Jessicára is. A kérpegénysorozat összesen 28 részt élt meg, írója pedig a több hazai kiadásból is ismert Brian Michael Bendis.
Kötetünk főszereplője Jessica Jones, az ex-szuperhős, aki jelenleg az Alias nyomozóiroda egyetlen nyomozója. Ügyfelei a lehető legváltozatosabb és legmocskosabb ügyek felderítésére kérik fel őt, egy hűtlen férj homoszexuális beállítódottságának felfejtésétől kezdve egy eltűnt testvéren át Rick Jones jelenlegi feleségéig. Mindezen problémák mellett azonban Jessicának saját magánéleti válságával, és múltjának kísértésével is meg kell birkóznia. Az ügyek felderítése azonban rengeteg olyan váratlan fordulatot rejt magában, amitől igazán izgalmasak és olykor hátborzongatóak lesznek ezek a nyomozások; semmi sem az, aminek látszik. 
A Marvel Univerzumba való szoros beágyazottság ellenére azonban megkapó az a sajátos hangvétel és egyedi irány, amivel a sorozat operál; Jessica gondolatmenetei, a film noir-os hangulat, a mocskos alvilági ügyek, és az enyhe horrorisztikus beütés kiváló táptalajt teremt a történeteknek. Különösen érdekes a női szemszög, melynek érzékletes bemutatása nemcsak hitelessé, de kifejezetten élvezhetővé is teszi Jessica mindennapos kalandjainak kibontakozását. Az első történetben központi helyzetbe kerülő politikai ármánykodás és korrupció nem csak megdöbbentő hatást váltott ki, de még magával Amerika Kapitánnyal kapcsolatban is hagyott jó pár kérdőjelet a történet végére. A Rick Jones-ügy pedig ügyesen játszott a megtévesztés és hazugság uralta kapcsolatokkal, illetve az emberi érzelmek manipulálhatóságával, amihez akár egy hazugság is elég.
Michael Gaydos sötét tónusú, karcos képi világa a panelek egyedi elrendezésével olyan képi világot teremt a történethez, ami teljes mértékben ráerősít a sztori realisztikus és borongós hangulatára. Az arckifejezések a központi szerepet betöltő párbeszédes jelenetek kapcsán különösen nagy hangsúlyt kaptak, Gaydos pedig remekül alkalmazta stílusát ezek érzékletes és változatos megjelenítéséhez. A kevésbé határozott, vékony körvonalak pedig szintén ráerősítettek erre a különleges stílusra.

A csilli-villi szuperhősruhák, világrengető csaták, és szupergonoszok nélküli világa igazán magával ragadó élményt nyújt a sorozattal kapcsolatban. A történetek kevésbé kiszámíthatóak, és olykor nem csak a szereplőkre, de a kedves olvasóra is ráhozzák a frászt. Bendis egyedi történetvezetési stílusa, illetve Gaydos rajzai remek összhangban tárják elénk Jessica sötét és borongós világát, nem mindennapi nyomozásain keresztül.

Megjegyzések