Az összes férfi halott, kivéve egy - Y, az utolsó férfi 2019/1

A Kingpin kiadó első kiadványaként jelent meg 2006-ban a Vertigo válogatáskötet, amelyben az Y, az utolsó férfi (Y, the last man) mellett további két felnőtt korosztályt megcélzó sorozat, a Prédikátor (Preacher) és a Constantine (Hellblazer) egy-egy része kapott helyet. Megfelelő számú érdeklődés hiányában azonban az antológiától hamar búcsút vett a kiadó, és a negyedik volt az utolsó kötet, ami megjelent belőle. Pár évre rá érkezett egy önálló Y kötet, de végül az sem folytatódott tovább. Azóta eltelt jónéhány év, a magyar képregényes piac pedig hatalmas fejlődésen ment keresztül; sorra érkeznek az egyes kiadók új bejelentései, és rengeteg sorozat közül lehet válogatni online áruházakban és az újságosoknál egyaránt. Ami ennek az egész dömpingnek, és változatosságnak a velejárója, hogy a magyar olvasóközönség is fogékonnyá vált a nem szuperhősös képregényekre is. Talán nem is lenne alkalmasabb időpont az idei évben újrakezdeni Yorick nagy kalandjának a kiadását, ezúttal viszont országos terjesztésben, újságosnál beszerezhető módon, hogy minél több emberhez eljuthasson a sorozat.
 A sorozat főszereplője egy magánéletében, és a munka világában bukdácsoló, hobbi szinten szabadulóművész srác, Yorick, aki épphogy megkéri az Ausztráliában tartózkodó barátnője kezét, amikor bekövetkezik a világban az, amire senki sem számított: az összes férfi meghal valamilyen különös, érthetetlen okból. Egyedül Yorick, és az ő hím majma, Ampersand éli túl, szintén rejtélyes módon. A sokkhatás után azonban a nők veszik a kezükbe az uralmat, és próbálnak rendszert teremteni a káoszban. Ebben a kietlen, és egyáltalán nem barátságos világban kell Yorick-nak boldogulnia, eljutnia az anyjához, és rájönnie, miért pont ő élte túl a katasztrófát.

A 80 oldalas kiadvány a 66 részes sorozat első három részét tartalmazza; a legelső rész már első olvasásra is nagy hatást tett rám néhány éve, amikor olvastam, annyira mesterien van megkomponálva az egész. Rengeteg új információval és szereplővel bombázza az olvasót már ebben a bevezető részben Brian K. Vaughan író, és az ezek közötti átmenetet is kiváló érzékkel sikerült lapra vinni. New York-ban kezdünk, majd Yorick telefonálása közben a vonal másik végén levő, Washington-ban tartózkodó politikus édesanyjához ugrunk. Ezután vissza Yorick lakására, majd miután véletlenül (?) bekapcsolja a tévét Ampersand, a majma, az ott felbukkanó Ciszjordániai, nem éppen háborúmentes helyre ugrunk. Ilyen és ehhez hasonló kreatív formanyelvi módon vázolja fel az alaphelyzetet Vaughan, majd amikor beüt a krach, és hirtelen meghalnak a férfiak, szintén eléggé hatásos módon tárul a szemünk elé, és pár oldal alatt körbetekinthetünk a világban.

A nők által uralt világban a füzet további két részében próbál evickélni Yorick több kevesebb sikerrel, ám ennek a kietlen világnak az első részekben csak egy nagyon kicsi szelete tárul fel előttünk. A történet alapötlete zseniális, és akaratlanul is elgondolkodtat minket olvasás közben, hogy miért pont Yorick élte túl. Megannyi lehetséges opció van, de az igazi megoldás majd a sorozatból fog kiderülni. Tarts te is Yorick-kal ebben a felejthetetlen kalandban!

Megjegyzések