Készülj a kiszámíthatatlanra! - Saga #1

A Pesti Könyv kiadó a Lucky Luke, Blacksad, Incal és egyéb sorozatok mellett idén decemberben az Amerikában hatalmas népszerűségnek örvendő, számos Eisner és Harvey díjjal rendelkező Saga kiadását is útjának indította. Az Image Comics képregénye Brian K. Vaughan tollából a sci-fi és fantasy elemeit vegyítve hoz létre egy olyan újszerű és egyedi világot, amire eddig kevés példát láthattunk képregényben. A Trónok Harca, Gyűrűk Ura és Star Wars szerelmesei nagy eséllyel fogják örömüket lelni a Saga első kötetében.
A TPB és limitált HC formátumban is megjelenő kötet két főszereplője Alana és Marko, akik egy évtizedek óta tartó galaktikus háború két ellentétes oldalán harcoló katonák, ám ennek ellenére egymásba szeretnek. A sztori elején tanúi lehetünk közös gyerekük, Hazel születésének, céljuk pedig mindenáron megóvni őt, és kibújni a háború terhei alól. Fő tulajdonságaikban emberi, ám kis részben állati tulajdonságokkal (szárny, szarv) rendelkező főszereplőinkkel nem nehéz azonosulni, ugyanis szembenállásuk a háborúval járó értelmetlen vérontást utasítja el, és az egymás iránti kötődést, illetve gyerekük megóvását tartják mindennél fontosabbnak; egy olyan világban, ahol a hatalomnak való kiszolgáltatottság és a rendszerbe való betagozódás a legfontosabb érték, ez bizony sok kalamajkával jár.
A kötetben Fiona Staples gyönyörű rajzain keresztül nyerünk betekintést ennek a különös világnak a mindennapjaiba a lélegzetelállító helyszínekkel, és különleges lényeikkel együtt. Szellemek, orvvadászok, TV-fejű nemesek, abszurd kinézetű go-go lányok, illetve egy fából készült hajó mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az olvasó csak kapkodja a fejét a sok különös dolog láttán. A vékony kontúrral ellátott karakterek éles kontrasztban állnak a lágyabb tónusokkal, és halványabb körvonalakkal rendelkező háttértől, amihez a gyönyörű színezés is nagyban hozzájárul.

A háborút ellenző attitűd, illetve a Robotherceg magát a médiát képviselő személye görbe tükröt tart a modern társadalomnak; élesen kiéleződik a kontraszt a modern tömegkommunikációs eszközök, és a régi világ értékei között. A média uralkodó pozíciója nem csak rátelepszik az emberekre, de túlzott agressziója nem tűr ellentmondást, és bárkit legyilkol szenvtelenül. A Saga világa kiválóan vonultatja fel az ellentétpárokat az erkölcsben és értékekben egy olyan Univerzumban, ahol állandó háború folyik az életbenmaradásért.
A sajátos narráció és egyedi történetvezetés mellett a kiszámíthatatlanság is meghatározó szerepet játszik ebben a történetben; tényleg elhisszük, hogy senki sincs biztonságban, és a következő oldalon akár halálos sérülést is kaphat az adott orvvadásztól, vagy ellenséges csapattól. Merész szituációk, pattanásig feszült helyzetek, illetve lesújtó társadalomkritika az, ami igazán élvezetessé és gördülékennyé teszi a történetet. Nem tudhatod, hogy ki vagy mi lapul a következő bokor mögött, a lényeg, hogy sehol sem vagy biztonságban. Az enyhe cliffhanger-es befejezés pedig eléggé felcsigázó a következő kötetet illetően.

Megjegyzések